Samobojcze torpedy
yuras
2006-09-04 10:08:46 UTC
Taki filmik znalazlem z wizyty adm.Denitza w Szczecinie i pokazem
samobojczych atakow,prawdopodobnie odbylo sie to na jeziorze Miedwie ,tam
byl osrodek badawczy Krigsmarine
http://videogalaxy.tv/0HW
Krzysiek
2006-09-04 10:23:56 UTC
Post by yuras
Taki filmik znalazlem z wizyty adm.Denitza w Szczecinie i pokazem
samobojczych atakow,prawdopodobnie odbylo sie to na jeziorze Miedwie
,tam byl osrodek badawczy Krigsmarine
http://videogalaxy.tv/0HW
niemcy sie w "boski wiatr" bawili? <title> strony mowi co innego, 1os okret
podwodny :))

Dariusz K. Ladziak
2006-09-05 23:49:17 UTC
Post by Krzysiek
niemcy sie w "boski wiatr" bawili? <title> strony mowi co innego, 1os okret
podwodny :))
Bawili sie, bawili - tyle ze bez zalozenia ze operator dostapi
obowiazkowego zaszczytu oddania zycia za Fuerehra i Rzesze - czy w
torpedach kierowanych czy w samolotach - bombach istniala teoretyczna
mozliwosc ewakuacji (torpeda nie walila z rozpedu i nie wybuchala od
razu - to byl raczej "skuter nurkowy" z mina magnetyczna - nurek
wspomagany napedem elektrycznym podplywal gdzie trzeba, przyklejal
mine i zwiewal - moglo mu sie nawet udac zwiac... Podobnie z
samolotami - niemiecki samolot - bomba lecial, dopadal eskadre
przeciwnika, wywalal w nia serie niekierowanych pociskow rakietowych
po czym pilot blokowal stery, ustawial zapalnik czasowy i mial skakac
- jak go odlamki nie dogonily to nawet mial szanse przezyc...

Tyle ze wykorzystanie tych konstrukcji bylo chyba znikome (jesli nie
zadne w warunkach bojowych)
Darek
Robert Tomasik
2006-09-08 18:20:59 UTC
U?ytkownik "Dariusz K. Ladziak" <***@waw.pdi.net> napisa? w wiadomo?ci news:***@news.tpi.pl...

Nie jest prawdą, że te pojazdu miały miny magnetyczne. Pojazdy uzbrojone w miny
magnetyczne konstruowali Włosi. Używali ich ze zmiennym szczęściem na Morzu
Śródziemnym. Po ataku na Aleksandrię udało im się ciężko uszkodzić pancernik
(nazwy nie pamiętam). Potem Anglicy się już tam pilnowali. Ale kilka skutecznych
ataków przeprowadzili również na Gibraltar. Przy czym jako ciekawostkę podam, że
jako bazę do działań w Gibraltarze wykorzystywano włoski internowany przez
Hiszpanów tankowiec. Ostatnim atakiem Włochów było zniszczenie jakiś krążowników
włoskich internowanych przez Niemców we włoskich portach. To było po przejściu
Włochów na stronę Aliantów. Większość niepowodzeń włoskich pojazdów była
spowodowana kłopotami technicznymi z tymi urządzeniami.

Z tego co pamiętam, to podobne zabawki mieli również zresztą Brytyjczycy.
Używali ich w obszarze Morza Śródziemnego.
Konrad Stepien
2006-09-11 00:22:07 UTC
Post by Robert Tomasik
[...]
Próbowali też Tirpitza zatopić. Torpedy miał przewieźć z Szetlandów
kuter rybacki (alianci wykorzystywali kutry do komunikacji z ruchem oporu).
Cała akcja nie wyszła z powodu sztormu.
Acha, anigielska torpeda zwała się "chariot".
Trochę o tym tutaj:
http://www.shetland-heritage.co.uk/shetlandbus/pages/tirpitz_attack.htm
--
WARNING: my e-mail is encrypted by ROT13
Xbaenq Fgrcvra <***@vagreqngn.arg.cy>
Robert Tomasik
2006-09-04 12:08:54 UTC
U?ytkownik "yuras" <***@onet.pl> napisa? w wiadomo?ci news:edgu9f$5pd$***@nemesis.news.tpi.pl...

Te torpedy nie były samobójcze. To były dwie torpedy jedna nad drugą. Ta górna
miała kabinę i ją widać na filmie. Pod spodem była dolna torpeda wystrzeliwana w
kierunku celu. To były typowe torpedy stosowane przez Niemców (nie pamiętam
teraz typu). Nurek mógł spokojnie ewakuować się na tej górnej. Przy czym
działało to różnie. Czytałem kiedyś, że podczas pierwszej akcji bojowej sporej
części pojazdów w ogóle nie udało się zwodować, a z reszty sporo nie powróciło.
Odzyskali jedynie kilka pojazdów nie odnosząc w sumie chyba żadnego sukcesu.
Bodaj największą zdobyczą tych pojazdów był nasz krążownik Dragon ciężko
uszkodzony u wybrzeży Francji. Skreślono go z listy floty i użyto jako elementu
falochronu któregoś z tymczasowych portów.
yuras
2006-09-04 13:53:37 UTC
Post by Robert Tomasik
[...]
W sumie należy ten film traktować jako ciekawostkę ,gdzieś jednak czytałem
ze przygotowywano ludzi do samobójczych ataków za pomocą takich właśnie
kierowanych torped, były tez pokazane na filmie lodzie motorowe
wykorzystywane w podobnym celu ,podpłyniecie do celu i skok do wody.Odbywało
się to wszystko na jeziorze Miedwie pod Stargardem Szczecińskim ,gdzie do
tej pory są zachowane budowle tego ośrodka niemieckiego.
juras
Robert Tomasik
2006-09-04 22:30:45 UTC
W sumie należy ten film traktować jako ciekawostkę ,gdzieś jednak czytałem ze
przygotowywano ludzi do samobójczych ataków za pomocą takich właśnie
kierowanych torped,
Te torpedy nie słuzyły do zamobójczego ataku. co więcej, to śmiem twierdzić, że
z przyczyn technicznych nie dało by się go przeprowadzić, bowiem dolna torpeda
uzbrajała się dopiero po odpaleniu. A więc gdybyś dokonał samobójczego ataki i
nie odpalił torpedy to nie doszło by do wybuchu.
[...]
A ma ktoś jakąś koncepcję, po co w tej motorówce płynęło aż trzech marynarzy?
Widać to na filmie.
Speedy
2006-09-05 20:44:21 UTC
Hej
Post by Robert Tomasik
Post by yuras
[...]
Niemniej de facto była to broń samobójcza, w tym sensie że mało kto z takiej
misji wracał, głównie z uwagi na notoryczne awarie Negera lub wykrycie i
zaatakowanie go przez okręt, samolot itp. W akcji w której zatopiono ORP
Dragon wzięło udział bodajże 18 Negerów, a przeżyło 2 pilotów - K.H.Potthast
(on właśnie zatopił Dragona; krótko potem po awarii swego Negera został
wzięty do niewoli przez także polski okręt, niszczyciel ORP Ślązak zdaje
się) i jakiś drugi gość, który powrócił na ląd i to jemu niemiecka
propaganda przypisała ów sukces.
Ciekawostką jest ta "rura" widoczna przez moment w kokpicie Negera - co to
jest? Na większości zdjęć jakie widziałem nie przypominam sobie czegoś
takiego. Skądinąd wiem że dla Negera i jego następcy Mardera przewidywano w
dalszej przyszłości jakiś celownik czy choćby tylko czujnik na podczerwień
do ataków nocnych - może to to? Chociaż trochę nie wygląda...
Post by Robert Tomasik
Post by yuras
[...]
Ta 3-osobowa to łódź dowódcza. Łodzie bojowe (1-osobowe) były wstępnie
nakierowywane na cel przez pilotów którzy jeszcze w bezpiecznej odległości
skakali do wody i mieli być potem wyławiani przez łódź dowodzenia; same
łodzie bojowe podążały do celu zdalnie kierowane (radiowo) przez operatorów
z łodzi dowodzenia.
Robert Tomasik
2006-09-05 21:43:34 UTC
Post by Speedy
[...]
Chodzi Ci o tego szpeja na dziobie? To celownik. Czy o ten walec przed oczami
pilota widoczny w okolicach 1:20 czasu filmiku. Może jakiś celownik optyczny a
może faktycznie noktowizor. Ale nie jestem pewien, czy Niemcy dysponowali w owym
czasie systemem celowania opartym o podczerwień. Coś mi się tłucze po głowie, że
Niemcy to uzywali tylko do obserwacji. Próby z celowaniem przy pomocy
noktowizora prowadzili na pewno pod koniec wojny amerykanie.

Niemieckie urządzenia, to były raczej noktowizory aktywne, więc nie za bardzo
sobie wyobrażam ich zastosowanie w takim pojeździe, gdzie energia była bardzo
cenną rzeczą. Przykładowo pod koniec wojny Niemcy montowali noktowizory na
czołgach, ale tylko do obserwacji. No i były to sporo większe urządzenia od tego
na filmie.
Speedy
2006-09-06 18:09:22 UTC
Hej
Post by Robert Tomasik
Post by Speedy
[...]
To wiem - ta "igła" na dziobie to muszka, do bardzo prostej szczerbinki w
postaci najczęściej równoległych metalowych pasków na kopułce Negera lub
przed nią.

Czy o ten walec przed oczami
Post by Robert Tomasik
pilota widoczny w okolicach 1:20 czasu filmiku.
No właśnie o tym mówię, obejrzałem sobie kilka zdjęć Negera i nie ma tam
czegoś takiego. Jakiś nietypowy sprzęt.

Post by Robert Tomasik
może faktycznie noktowizor.
Może i faktycznie optyczny po prostu. Zgadzam się z twoimi zastrzeżeniami co
do tej podczerwieni, sam mam podobne przemyślenia.

A jeszcze mi jedna rzecz do głowy przyszła - przecież to film z
testu/ćwiczeń/pokazu, nie misji bojowej Negera. Może zainstalowano mu tam
kamerę filmową czy fotograficzną, dla zarejestrowania przebiegu "ataku"?
Robert Tomasik
2006-09-08 18:05:41 UTC
Myślałem o tym. Ale to maławe chyba, jak na ówczesne standardy w tym zakresie.
Asa_syn
2006-09-04 21:21:11 UTC
Post by Robert Tomasik
Te torpedy nie były samobójcze. To były dwie torpedy jedna nad drugą. Ta górna
miała kabinę i ją widać na filmie. Pod spodem była dolna torpeda wystrzeliwana w
kierunku celu.
To były torpedy typu Neger. Zostały użyte m/n u wybrzeży Normandii. Ich
największym sukcesem, było zatopienie polskiego krążownika ORP Conrad. Zginęło
37 marynarzy. Pokazane na filmie motorówki, to motorówki wybuchowe typy Linse.
Pozdro,
Asa_syn
2006-09-04 21:25:05 UTC
U?ytkownik "Asa_syn" <***@wp.pl> napisa? w wiadomo?ci news:edi5g3$ai9$***@atlantis.news.tpi.pl...
\
Post by Asa_syn
[...]
Sorki, Popieprzyło mi się. To był ORP Dragon. ORP Conrad wszedł do służby po
jego zatopieniu.
Pozdro,